Onafhankelijke Ombudsdienst Geestelijke Gezondheidszorg
19/04/2022
Kwaliteit Geestelijke gezondheidszorg

20 jaar patiëntenrechten: onafhankelijke ombudsdienst in een nieuw jasje

18 april 2002 - 18 april 2022: dat betekent 20 jaar patiëntenrechten. In de week van 18 april 2022 - de internationale dag van de Rechten van de Patiënt - lanceert de externe ombudsfunctie voor de geestelijke gezondheidszorg haar nieuwe naam: Onafhankelijke Ombudsdienst Geestelijke Gezondheidszorg of OOGG.

Het nieuwe logo en de vernieuwde website zetten in op een duidelijke boodschap aan de patiënt: oog hebben voor jouw patiëntenrechten! Om het bewustzijn rond patiëntenrechten zowel op individueel als maatschappelijk niveau te ondersteunen, focust de Onafhankelijke Ombudsdienst Geestelijke Gezondheidszorg nog meer op zichtbaarheid en toegankelijkheid.

De onafhankelijke ombudspersonen van OOGG komen in verschillende GGZ-voorzieningen (residentieel, ambulant en mobiel). De ombudspersonen kunnen helpen om de relatie tussen patiënt en hulpverlener te herstellen. Ze streven ernaar het probleem op te lossen op een aanvaardbare manier voor alle partijen. De vraag van de patiënt bepaalt de te bewandelen weg (bemiddelen, coachen, informeren, signaleren of doorverwijzen), steeds in onderling overleg. 

In aanloop naar 20 jaar patiëntenrechten heeft OOGG innovatieve praktijken uitgewerkt

  • Ze hebben een filmpje gemaakt om de ombudsfunctie toe te lichten
  • Daarnaast ontwikkelden ze in samenwerking met enkele afdelingen een stellingenspel, een nieuwe manier om vorming te geven. Aan de hand van een speldoek spreken patiënten, de ombudspersoon en medewerkers over patiëntenrechten.
  • Er is een serious game in de maak, specifiek gericht op kinderen en jongeren. Ombi is de mascotte, ontwikkeld in samenwerking met kinderen en jongeren.
  • De contactmogelijkheden worden uitgebreid met een chat en een algemeen mailadres: info@oogg.be
  • Neem een kijkje op de nieuwe website: www.oogg.be