ISI+
14/05/2024
Technologie en innovatie Algemene Ziekenhuizen Eerste lijn

Isi+-kaart nu ook elektronisch beschikbaar

Sinds 2014 reiken de ziekenfondsen een isi+-kaart uit aan kinderen jonger dan 12 jaar en de sociaal verzekerden die niet over een Belgisch elektronisch identiteitsbewijs kunnen of moeten beschikken. De functie ervan is tweevoudig: de identificatie van de sociaal verzekerde en de raadpleging van de verzekerbaarheidsgegevens. Vanaf nu is, met de lancering van de myGov-app, de isi+-kaart ook digitaal toegankelijk.

In het kader van de verplichte ziekteverzekering beschikt de sociaal verzekerde over bepaalde rechten inzake terugbetaling van de gezondheidszorg. Deze rechten zijn verbonden aan verschillende criteria, die omgezet zijn in administratieve gegevens en die de zogenoemde "verzekerbaarheid" vormen. De administratieve verzekerbaarheidsgegevens worden elektronisch bewaard en dagelijks beheerd door de ziekenfondsen.

De beveiligde online real-time raadpleging van de administratieve gegevens die door de verzekeringsinstellingen beheerd worden gebeurt, via MyCareNet, het beveiligde netwerk dat de professionals van de gezondheidszorg en de ziekenfondsen met elkaar verbindt.

Geleidelijk zullen alle professionals van de gezondheidszorg, nadat ze zich hebben geauthentiseerd, de verzekerbaarheid van hun patiënten op beveiligde wijze online raadplegen. Op die manier verkrijgen zij de actuele status inzake gezondheidszorgverzekering rechtstreeks van bij de bron.

De houders van de isi+-kaart en hun wettelijke vertegenwoordigers kunnen voortaan de op hun smartphone via MyGov.be gedownloade kaart voorleggen aan de apothekers, ziekenhuizen en zorgverleners ter controle van hun gegevens inzake ziekte- en invaliditeitsverzekering.