Medicatie in WZC
12/10/2023
Kwaliteit Zorgbeleid Woonzorg

Nieuw beleidsrapport medicatiebeleid in woonzorgcentra toont positieve tendens

Zorginspectie publiceert voor het tweede jaar op rij een rapport dat inspectieresultaten over het medicatiebeleid in woonzorgcentra bundelt. De sector ondernam het afgelopen jaar verschillende acties die zich ook vertalen in de inspectieresultaten. Van alle 4007 medicatieaspecten die Zorginspectie beoordeelde bij 300 inspecties, waren deze 2920 keer of 73% correct uitgevoerd. Dat zijn goede resultaten, maar er blijft ruimte voor verbetering.  

Tijdens de algemene opvolginspecties inspecteerde Zorginspectie opnieuw 14 aspecten van het medicatiebeleid. Het gaat bijvoorbeeld over het registreren van de medicatie in het zorgdossier van de bewoner, het tijdstip van toediening en de veiligheidsstappen in de bewaring van medicatie. Zodra Zorginspectie één afwijking vaststelt, zoals bijvoorbeeld één verkeerde registratie of één niet uitgevoerde controle, wordt een tekort gescoord op dat aspect. Van alle 4007 medicatieaspecten die Zorginspectie beoordeelde bij 300 opvolginspecties, waren die 2920 keer of 73% correct uitgevoerd. Dat is 9% meer dan in 2022. Er zijn verschillen per aspect.

Het rapport van 2022 heeft – samen met aanvullende infosessies die vanuit Zorgnet-Icuro met de experten werden gehouden – duidelijk een stimulans gegeven aan de woonzorgcentra om hun medicatiebeleid en de processen daarrond verder uit te tekenen. Uiteraard blijft dit een groeiproces en zijn verdere verbeteringen mogelijk. Zorgnet-Icuro juicht toe dat de overheid de woonzorgcentra in de toekomst zal ondersteunen via de uitrol van een project voor een kwalitatief medicatiebeleid. De expertise van de CAA (coördinerend en adviserend apotheker) is daarbij belangrijk, net als de aanstelling van een verpleegkundig referentiepersoon medicatiebeleid. Voor beide functies ontbreekt echter voldoende financiering.

Meer info op de website van het Departement Zorg