2 voor de prijs van 1 campagnebeeld
09/05/2022
Zorgbeleid Algemene Ziekenhuizen Revalidatieziekenhuizen Woonzorg Geestelijke gezondheidszorg Eerste lijn

2 voor de prijs van 1: Expertisecentra Dementie lanceren campagne over hersengezondheid

De Expertisecentra Dementie lanceren de campagne "2 voor de prijs van 1". "Wat goed is voor je hart, is goed voor je hersenen. Een gezonde leefstijl kan immers het risico op dementie verminderen", benadrukken de expertisecentra.

Bezoek de campagnewebsite

In Vlaanderen hebben ongeveer 141.000 mensen dementie. Tegen 2070 zal dat aantal verdubbeld zijn. "Meer aandacht voor een leefstijl die goed is voor de hersenen en het risico op dementie mogelijk verkleint, kan dus voor heel wat mensen een verschil maken", benadrukt wetenschappelijk medewerker Jan Steyaert. "Gezonde voeding, matig alcoholgebruik, bewegen en cognitief en sociaal actief blijven, leiden tot een betere hersengezondheid. Bovendien zorgen ze ook voor een betere cardiovasculaire gezondheid."

De aandacht rond preventie van hersenziekten is de laatste jaren gestegen. "Hoge leeftijd blijft de belangrijkste factor van het ontstaan van dementie, maar uit steeds meer onderzoek blijkt dat tot wel 40 procent van dementie te maken heeft met leefstijl", legt Steyaert uit. "We willen iedereen ervan bewust maken dat de aanpak van de belangrijkste leefstijlfactoren die het risico op dementie bepalen, ook winst opleveren voor hart en bloedvaten."

Niet toevallig start de campagne bij het begin van de Week van de Zorg. Dit jaar staat het thema "preventie" centraal. De website www.2voordeprijsvan1.be verzamelt campagnemateriaal en wetenswaardigheden over hersengezondheid. Ook alle Vlaamse huisartsen krijgen een affiche met tips die ze met hun patiënten kunnen bespreken.